POPera

Mozart összes operái röviden

A zenei elitizmus és a sznobéria bukása…

  • Betekintő 0
  • Betekintő 1
  • Betekintő 2
  • Betekintő 3
  • Betekintő 4
  • Betekintő 5
  • Betekintő 6
  • Betekintő 7
  • Betekintő 8
  • Betekintő 9
  • Betekintő 10
Miért réteg műfaj az opera,vagy a klasszikus zene? Ki az opera igazi közönsége, ki érti igazán? Értelmiség vs. sznobéria, műveltség vs. felkészültség. Előadásunkban igyekszünk az OPERÁT és az azt körülvevő légkört vizsgálni, megérteni, megértetni. Mozarttal, mert populáris, triviális, zseniális. Autentikus roma swing, Mozart opera, civilség és színpadi dráma egy előadásban.

„Az opera rétegműfaj, ami elsősorban értelmiségi, művészetkedvelő embereket szólíthat meg. Ha valaki értelmiségi, az nem azt jelenti, hogy egyből érti, amit lát – a felkészültségre, műveltségre csak részben utal ez a szó. Inkább azt kéne jelentenie, hogy képes értelmezni, és van annyira nyitott, hogy el is gondolkozzon azon, amit hall és lát egy előadásban. Ez a befogadóképesség pedig a zenei nevelés helyes mértékétől és módjától függ. Egy 21. században élő fiatal nézőnek az előző század zenéit már nem kellene „kortárs” (itt a szó mostanit jelent), hallgathatatlan zenének minősítenie. Az opera mint műfaj közönsége megosztott. Sokkal több a kultúrsznob, mint a tényleges műélvező. A nézők egy része még mindig muzeális képződménynek gondolja az operát, amelynek szereplői mesebeliek, történetei legfeljebb példázatok, de semmiképp nem nekünk/rólunk szólnak. Ez hatalmas probléma, mert az opera alapvetően zenés színház kellene hogy legyen, a történetek pedig ugyanúgy a mieink, mint háromszáz éve. Sok esetben az előadók és az alkotók sem elég tájékozottak és nyitottak egy előadás elkészítéséhez. Ilyenkor mit is várhatnánk a nézőktől? A klasszikus zene hallgatóságát, az opera nézőit nevelni kell. Terelni afelé, hogy – sok munkával – ötven–száz év múlva talán egy Kékszakállúnak vagy egy La grand macabre-nak is lesznek értő nézői. A műfaj nem korhatáros. Nem szabad azt gondolnunk, hogy egy idősebb nézőt csak a könnyed, egyszerű szituációk és zenék érdeklik. Amikor a színpadról megfelelő művészi hozzáállás sugárzik, azt bármelyik néző érzi és szereti. És egy ilyen alaplégkörben, amilyenre mi is törekszünk az operaprojektjeinkben, sokkal könnyebb beleszeretni ebbe a műfajba és általában a klasszikus zenébe.”